De jeugdboekenmaand

Lezen staat bij ons centraal, niet enkel tijdens de jeugdboekenmaand. Tijdens deze periode doen we echter nog extra inspanningen om de kinderen hun lezen te verbeteren, maar in het bijzonderste om ze te prikkelen tot lezen.
Ons 2de leerjaar begint elke dag met een voorleesmoment. De juf leest een stukje voor uit het lievelingsboek van één van de leerlingen. Na de juf krijgen ook zij de kans om een stukje uit dit boek voor te lezen.

En om de jeugdboekenmaand leuk in te zetten, maakten ze een waar kunstwerk van hun lievelingsboeken:

Februari 2018: ‘Geladen’ experimenten

In GO! BS De Trampoline draait de komende weken alles rond milieueducatie. Na de berichten rond de vervuilende impact van houtkachels, gingen de leerlingen van het 3de leerjaar op zoek naar alternatieve energiebronnen.
Zij stonden stil bij de verschillende soorten (duurzame) energiebronnen om elektriciteit op te wekken. Niet via de gebruikelijke werkblaadjes, maar op ontdekking in het labo van onze secundaire afdeling. Collega Arne Nys, leerkracht Atheneum Herzele, begeleidde de leerlingen tijdens deze experimenten. Het werd een “geladen” workshop waarbij ze de elektriciteit konden voelen én zien.
Vanaf nu kiezen onze leerlingen uiteraard zo veel mogelijk milieuvriendelijk en helpen ze onze planeet te beschermen.

Dikketruiendag 2018

6 februari: Safer Internet Day, ook in GO! BS De Trampoline

Kinderen warm maken om op een betere en respectvolle manier gebruik te maken van het internet en sociale media, dat hadden de juffen van het vijfde en zesde leerjaar voor ogen in Basisschool De Trampoline te Herzele. Hiervoor konden ze op 6 februari rekenen op Ilse, Proximus medewerker en mama van Mattis uit het vijfde leerjaar. In een twee uur durende dynamische voorstelling  zette zij vandaag de fantastische mogelijkheden, die het internet biedt aan jongeren, in de kijker. Ze waarschuwde hen hierbij wel  voor de valkuilen waar ze soms mee te maken krijgen. Iedereen kon zijn ervaringen en verhaal kwijt. Door deel te nemen aan Safer Internet Day willen we in De Trampoline  inzetten op een beter en safer gebruik van het  internet door kinderen en hen weerbaarder maken in de virtuele cyberruimte.

Voorlezen doen we ook eens anders bij ons op school

In onze school besteden we veel aandacht aan (voor)lezen. Zowel in de kleuterklassen als in de lagere klassen.

Maar… we doen ook graag eens anders, door iemand anders. Op vrijdag 26 januari kregen we dan ook de voorleesbende op bezoek. Wij ontvingen Jasmien en zij las onze kleuters voor uit het boek Slompie, een spin met 5 poten.

De Voorleesbende bezoekt kleuter -en basisscholen en brengt met een boek de wereld van andersvalide personen dichterbij. Ze maken kennis met een persoon met een handicap of chronische ziekte in een ontspannen context. Alle vragen kunnen gesteld worden zonder drempels of gênes.
Zo maken wij onze kinderen stap voor stap samen leren samen leven.
Bedankt Jasmien!

Samen leren samen leven

Als we een leefbare en open samenleving willen is het op de eerste plaats onze opdracht om van jongeren democratische, geëngageerde burgers te maken. Als we een vreedzame en duurzame samenleving willen is het onze opdracht hen te leren samenleven.

Met ons pedagogisch project willen we meebouwen aan de samenleving van de toekomst: een vrije democratie met actieve burgers waarin het samenleven centraal staat en iedereen gelijke kansen heeft om zich maximaal te ontplooien.

In GO! BS De Trampoline zetten we hier actief op in:

saved-by-the-bell-2016mensenrechtencertificaat-2016